Recept: Lasagne

mei 9, 2009 at 8:29 am 24 reacties

Lasagne iedereen heeft er wel een eigen recept voor. Je kan er dan ook zoveel in variëren, met groentjes, met hesp, 1 of twee sausen. Graag deel ik dan ook met jullie mijn versie van lasagne. Aarzel niet om de jouwe aan mij te laten weten.

Wat heb je nodig?

  • 1 pot tomatensaus
  • 200 ml vleesbouillon
  • lasgnevellen
  • geraspte kaas
  • ajuin
  • sjalot
  • look
  • 50 gr boter
  • 50 gr bloem
  • 900 ml warme melk
  • zout, peper, paprikapoeder, nootmuskaat.

Verwarm de oven voor op 180°C.  Aangezien ik zelf een bloedhekel heb aan een pot bolognesesaus maak ik ze rap even zelf. Snij je ajuin, sjalot en look fijn naar eigen smaak. Bak het samen met het gehakt, lekker krokant en strooi er wat paprikapoeder over. Kruid af met peper en zout. Voeg je gehakt bij je tomatensaus. Meng hierdoor je vleesbouillon, tot ie voldoende vloeibaar is.

Nu gaan we aan de slag voor de witte saus. Hier merk ik dat sommige mensen het moeilijk vinden ivm de klonters. Ideaal om je vriend eens achter het fornuis te zetten, hij schrikt zijn eigen een bult omdat de saus vreslijk mislukt lijkt. Maar hier geldt gewoon de gouden regel: wees geduldig en alles komt goed. Ik heb dan ook foto’s getrokken van de verschillende fases van de witte saus.

Fase 1: enkel boter met bloem

Smelt de boter in een grote pan, voeg hierbij de bloem, en verhit al roerend dit 1-2 minuten. Het is belangerijk om dit te doen, omdat het bloem zich dan goed kan hechten.

Fase 2: Met een beetje melk, alles goed opgenomen

Vervolgens voeg je de melk beetje bij beetje toe, en steeds goed roeren, tot het volledig is opgenomen.

Fase 3: Bijna klaar, nog een paar brokjes

Fase 4: De saus is mooi glad en afgekruid

Na een tijdje zijn alle brokken eruit, en heb een mooie gladde dikke witte saus. Zeer belangerijk kruid af met peper, zout en nootmuskaat om smaak te geven.

Schep ongeveer 1/3 van de bolognesaus in een ovenschotel, giet hierover 1/3 witte saus.

Leg hierop lasagne vellen, zodanig dat de hele schotel bedekt is.

Herhaal dit proces nog 2x. Op het einde moet je zeker zien, dat alle lasagnevellen bedekt zijn onder de saus, anders worden ze hard en kunnen ze niet gaar worden. Bedek het daarna met de gemalen kaas.

En klaar is je lasagneschotel, zet hem 30 min. in de oven, en je kan aan tafel schuiven. Smakelijk!

 

Je kan het natuurlijk met verse tomatensaus maken, maar dan zou ik zeker de vleesbouillon weg laten, anders verpest je de hele verse smaak van je saus. Zelf hou ik ervan om hem in de zomer/lente met verse tomatensaus, courgette en paprika te maken. Maar deze versie is de rappe versie 🙂

Entry filed under: Recepten.

De foute moederkesdag kado Style Warrior collectie van MAC

24 reacties Add your own

  • 1. Jeske  |  mei 9, 2009 om 9:21 am

    I lvoe zelfgemaakte lasagne <3! Deze ziet er ook echt heerlijk uit Evi, zal vast wel goed gesmaakt hebben neem ik aan;)?

    Beantwoorden
  • 3. Sarah  |  mei 9, 2009 om 9:55 am

    Omg nu krijg ik echt hongeeeer! 😀

    Beantwoorden
  • 4. Anke  |  mei 9, 2009 om 10:21 am

    zooooooow lekker! (L)
    myn vader kan dat zoo goed, en ik kryg nu ook beetje honger 😛

    Beantwoorden
  • 5. ais  |  mei 9, 2009 om 10:27 am

    ooeh courgette erin ook lekker,

    mijn versie is met spinazie erin ook nog. Spinazie a la crème (schaam schaam) ja het komt uit een pakje, maar het is ZO LEKKER ertussen jammie 😀

    Beantwoorden
    • 6. lovetomakeup  |  mei 9, 2009 om 10:45 pm

      Dat lijkt me ook wel lekker met spinazie, ik ben dol op spinazie.

      Beantwoorden
  • 7. Elien  |  mei 9, 2009 om 10:40 am

    Heerliiiiijjk! Daar heb ik nu zo’n zin in!

    Beantwoorden
  • 8. Astrid  |  mei 9, 2009 om 11:14 am

    Oh super, ik zocht nog een goed uitgelegd receptje voor lasagne en dit is perfect! Dankje!

    Beantwoorden
    • 9. lovetomakeup  |  mei 9, 2009 om 10:44 pm

      Blij je te hebben geholpen!

      Beantwoorden
  • 10. Eva  |  mei 9, 2009 om 11:26 am

    Ziet er lekker uit Evi, lasagne is echt een van mijn favoriete gerechten (zonder kaas dan :))

    Beantwoorden
    • 11. lovetomakeup  |  mei 9, 2009 om 10:44 pm

      Lasagne smaakt altijd vind ik.

      Beantwoorden
  • 12. Ivy  |  mei 9, 2009 om 1:33 pm

    Dat ziet er weer een lekker gerecht uit! Hier wordt de bechamelsaus anders gemaakt :).
    Dus eerst melk opwarmen, boter en bloem apart mengen en voorzichting beetje bij beetje toevoegen en goed roeren. zo heb je minder het idee dat het gaat mislukken :).
    Uiteindelijk komt het wel op hetzelfde neer denk ik 😀

    Beantwoorden
    • 13. lovetomakeup  |  mei 9, 2009 om 10:42 pm

      Idd je moet de melk normaal opwarmen, maar daar ben ik te lui voor. Dus idd voor geen klonters kan je dit beter toepassen;

      Beantwoorden
  • 14. Lies  |  mei 9, 2009 om 1:47 pm

    Dees ziet er echt zot lekker uit! 🙂

    x

    Beantwoorden
  • 15. Kellyy  |  mei 9, 2009 om 2:00 pm

    Oooh Evi, dat ziet er lekker uit!
    Ga ik snel s een keer proberen 😀

    Beantwoorden
  • 16. iris  |  mei 9, 2009 om 4:51 pm

    mmm, dat ziet er lekker uit. Ik ben echt dol op lasagne dus ik ga dit binnenkort maar eens proberen. 🙂

    Beantwoorden
  • 17. Jozefien  |  mei 9, 2009 om 5:10 pm

    Het recept van mijn mama 🙂
    OVERheerlijk 🙂

    Ingrediënten :

    – 1 ajuin, gesnipperd
    – 1 rode paprika ontveld in de oven en in reepjes
    – 1 courgette in schijfjes
    – 2 “normale” wortels of 1 grote wortel in schijfjes
    – 2 teentjes knoflook geperst
    – 250 gr champignons de Paris in schijfjes (mag ook uit blik, maar dan goed spoelen in H2O)
    – 400 gr gehakt (varken + kalf)
    – 1 blik gepelde tomaten in stukjes
    – laurier
    – zout, peper uit de molen en tabasco

    Saus :

    – Gehakt bruinen op een pan zonder vet (met vork losmaken en pletten) tot al het vocht weg is.
    – Ajuin in olie glazig laten worden, dan knoflook toevoegen + gehakt, goed mengen.
    – Blussen met een glas rode wijn.
    – Groenten toevoegen, goed mengen en even laten pruttelen.
    – Laatst tomaten toevoegen + ½ blik H2O. Lang laten stoven op zacht vuur (minstens 1 uur) en een geutje melk toevoegen.

    Het resultaat moet een niet te compacte, waterige saus zijn.

    Samenstellen lasagne :

    In alle kookboeken staat “schaal invetten”, dit doe ik niet.

    – Beginnen met een soeplepel saus zonder te veel groentjes en dan laagjes maken (minstens 5)
    – Om de 2 lagen wat geraspte kaas strooien.
    – Eindigen met saus, afdekken met geraspte kaas.
    – Bedekken met aluminiumfolie.
    – Oven op 180 à 200° (voorverwarmd) – als alles pruttelt, naar lagere temperatuur (150 à 170°)
    – Laatste 5 min folie verwijderen om kaas te laten gratineren.

    PS : Vegetarische versie : laat gehakt weg, voeg wel blokje kippenbouillon toe, en laat je gaan in de groenten : broccoliroosjes, bloemkoolroosjes, aubergines, etc etc….

    Beantwoorden
    • 18. lovetomakeup  |  mei 9, 2009 om 10:41 pm

      Jozefien super bedankt voor je receptje, de volgende keer maak ik hem eens volgens jouw recept.

      Beantwoorden
      • 19. Jozefien  |  mei 10, 2009 om 1:16 pm

        Geen probleem, ik ga jouw receptje ook eens uitproberen 🙂

        Beantwoorden
  • 20. Jozefien  |  mei 9, 2009 om 5:11 pm

    Oh, en het recept is voor 4 personen 🙂

    Beantwoorden
  • 21. Ine  |  mei 9, 2009 om 6:28 pm

    lekkeeeeeeeer!!!!

    Beantwoorden
  • 22. Hayat  |  mei 9, 2009 om 7:36 pm

    Lekkeeeeer 😀

    Beantwoorden
  • 23. LolitaLempicka  |  mei 17, 2009 om 12:32 am

    lekker, ziet er goed uit, nooit geweten hoe je lasagne moest maken, leek me ook te moeilijk maar nu niet meer! bedankt

    btw, roer jij met een lepel in een pan? Let op dat je geen krassen krijgt! Die zijn namelijk kankerverwekkend. Beter een houten spatel of zo gebruiken.

    Beantwoorden
    • 24. lovetomakeup  |  mei 17, 2009 om 1:33 pm

      Mijn vriend heeft namelijk een hekel aan houten lepels, maar mss dat ik hem met dit kan ovetuigen 🙂 Lasagne is trouwens super makkelijk te maken 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Voor de leukste boeken, cd’s, dvd’s moet je bij Proxis zijn!

Contact

Heb jij een vraagje, suggestie, verzoekje of wil je gebruik maken van mijn shoppingservice, aarzel dan niet om mij een mailtje te sturen lovetomakeup@live.be, ik hoor jullie graag!

We want it:

Hot or Not

Rode lippen zijn hot in beautyland, durf jij het aan?

Populaire berichten

Pagina’s

Archief


