Focaccia

april 5, 2009 at 10:48 am 18 reacties

Focaccia een overheerlijk Italiaans brood. En wat nog leuker is, het is helemaal niet zo moeilijk om te maken. Je hebt wel even tijd nodig, een ideaal zondags gerecht dus.

 

Wat heb je nodig?

  • 500 gr bloem
  • 15 gr zout
  • 15 gr suiker
  • anderhalf zakje gist
  • 3 dl water
  • Olijfolie
  • Rozemarijn
  • Zeezout
  • Gedroogde tomaten indien gewenst
  • 3 tenen look

 

Ik begin altijd eerst met mijn marinade, zo kan deze lekker lang trekken. En is je smaak optimaal. Meng wat olijfolie met flink wat takjes rozemarijn en 3 tenen geplette look.

 

Doe de bloem in een grote kom. Meng het zout door de bloem. Maak in het midden een kuiltje en voeg daarin je gist. Los vervolgens je suiker op in 3dl lauw water. Giet het water voorzichtig op de gist, en meng met je vork voorzichtig een beetje bloem erdoor. Blijf dit doen, tot het mengsel wat droger begint te worden.

Kneed het deeg tot het helemaal glad en soepel is. Doe dit zeker minimaal 10 minuten. Indien je merkt dat je deeg te kleverig is, en het nog aan je handen blijft plakken, doe er dan nog een beetje bloem bij. Het moet er uit zien zoals op de foto rechts.

Doe het deeg vervolgens in een grote mengkom en dek af met huishoudfolie. Laat het 50 minuten rijzen op een warme, tochtvrije plaats.

 

Na 50 minuten haal je het deeg uit de kom, en sla er alle lucht uit. Kneed het maximaal 1 minuut door en rol het uit op een bakplaat (waar je best even bakfolie over legt, zo blijft je brood niet plakken). Ik doe dit gewoon met mijn handen, en ik ga ook niet echt voor de perfecte ronde of rechthoek, het mag ambachtelijk zijn eh 🙂

Druip de olie marinade over het brood, zodat het helemaal bedekt is. Duw met je vingers gaatjes tot bijna aan de bodem. Hierdoor kan de marinade door het hele brood gaan. Strooi ook een beetje zeeout er over. Indien gewenst kan je er gedroogde tomaten opleggen. Zelf ben ik hier niet zo weg van, maar het past natuurlijk perfect bij een focaccia.

 Laat het deeg weer 30 minuten rijzen op een tochtvrije plaats. Verwarm ondertussen je oven voor op 220°.

 Na 30 minuten is het tijd om het brood in de oven te steken. Door het rijzen is het meeste van de olie door het brood opgenomen. Laat het 15-20 minuten bakken, en indien gewenst kan je het nog 5 minuten onder de gril steken.

 

En zo ziet ie er uit als ie klaar is, heel makkelijk dus, overheelijk! Dit moet je zeker eens maken, en me natuurlijk wel laten weten eh 🙂

Entry filed under: Uncategorized.

FotoD: Soft Pigment Look 5 producten waar ik U te zeggen.

18 reacties Add your own

  • 1. Sabine_x  |  april 5, 2009 om 11:14 am

    Oh, heerlijk! Ik hou echt van Focaccia! Helaas nog nooit zelf gemaakt, maar dat ga ik zeker eens proberen haha! 🙂

    Beantwoorden
  • 2. Kellyy  |  april 5, 2009 om 11:37 am

    Ooooh dat ziet er echt super lekker uit!
    Ga ik natuurlijk snel een keertje maken 😉

    Beantwoorden
  • 3. Hanne  |  april 5, 2009 om 11:40 am

    Hm, ga ik maken deze vakantie! Doe je er ook beleg tussen of gewoon zo?

    Beantwoorden
  • 4. Lucie  |  april 5, 2009 om 12:05 pm

    Dit ga ik zeker een keer maken!
    En je kan er beleg op doen, maar het kan ook zonder (bijvoorbeeld ook bij soep ofzo)

    Beantwoorden
  • 5. Judith  |  april 5, 2009 om 12:48 pm

    Ziet er lekker uit!

    Beantwoorden
  • 6. Maaike  |  april 5, 2009 om 12:56 pm

    heerlijk! ga ik eens proberen :)!

    Beantwoorden
  • 7. Kim  |  april 5, 2009 om 1:57 pm

    Mmm, ik maak geregeld belegde foccacia’s maar heb het brood nog nooit zelf gemaakt. Ga ik zeker eens proberen.

    Beantwoorden
  • 8. lisa  |  april 5, 2009 om 5:21 pm

    ziet er mooi uit

    Beantwoorden
  • 9. Birgit  |  april 5, 2009 om 5:24 pm

    Ziet er best lekker uit! Al houd ik persoonlijk niet zo van die groene dingen die erop liggen =) Ik heb trouwens net op mijn site de wedstrijd online gezet! Je kan Eyeko stuff winnen 🙂

    Liefs xxx

    Beantwoorden
  • 10. Jeske  |  april 5, 2009 om 5:34 pm

    Oh yummie klinkt heerlijk! Ik hou sowieso wel van foccacia.

    Beantwoorden
  • 11. ais  |  april 5, 2009 om 8:58 pm

    oooh evi waar haal je de tijd vandaan om al die keren al dat lekkers te maken! heerlijk ziet dit er weer uit !: )

    Beantwoorden
  • 12. kathleen  |  april 6, 2009 om 7:05 am

    het ziet er niet alleen heerlijk uit, het is ook superlekker. Ik heb al enkele van deze focaccia’s mogen proeven, en ga ze nu zeker zelf maken, hopelijk worden de mijne even goed bevonden door Evi!

    Beantwoorden
  • 13. Gonny  |  april 6, 2009 om 7:08 pm

    Dit ziet er wel lekker uit! Ga ik zeker een keer proberen 🙂

    Beantwoorden
  • 14. sofie  |  april 7, 2009 om 8:29 am

    Mmmm, ziet er super lekker uit!

    Beantwoorden
  • 15. Senna  |  april 7, 2009 om 5:27 pm

    Dit zit er echt OVENheerlijk uit 😉

    Beantwoorden
  • 16. steffi  |  april 7, 2009 om 7:58 pm

    ziet er lekker uit 😀

    Beantwoorden
  • 17. Laura  |  april 13, 2009 om 10:54 am

    mmh… ik kom net terug van vakantie in Italië
    en daar was dit soort brood echt overheerlijk..
    Krijg er nu al weer zin in!

    Beantwoorden
    • 18. lovetomakeup  |  april 13, 2009 om 11:14 am

      OOh heerlijk Italië, naar waar ben je geweest?
      Wij gaan deze zomer weer, joepie!!!!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Voor de leukste boeken, cd’s, dvd’s moet je bij Proxis zijn!

Contact

Heb jij een vraagje, suggestie, verzoekje of wil je gebruik maken van mijn shoppingservice, aarzel dan niet om mij een mailtje te sturen lovetomakeup@live.be, ik hoor jullie graag!

We want it:

Hot or Not

Rode lippen zijn hot in beautyland, durf jij het aan?

Populaire berichten

Pagina’s

april 2009
M D W D V Z Z
« Mrt   Mei »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Archief


