Ricottapotjes met frambozen

maart 28, 2009 at 11:50 am 30 reacties

 

Een super lekker, makkelijk nagerecht. Het smaakt zoet, maar ook weer fris door de citroen en de frambozen. Heerlijk smullen dit. Je kan je  vulling op voorhand al maken. Zodanig wanneer je een dinertje geeft, je het nog juist in de oven moet steken. Dit recept is voor 4 personen, maar met mijn potjes kon ik er 7 vullen. Dus het hangt er een beetje vanaf.

 

Wat heb je nodig?

  • 4 eieren
  • 125gr basterdsuiker
  • 350gr ricotta
  • 35 gr gehakte pistachenoten
  • 1 tl geraspte citroenschil
  • 2 el citroensap
  • 1 el vanillesuiker
  • 200 gr frambozen
  • Poedersuiker voor te bestuiven

 

 

Verwarm je oven voor op 180°. Scheid de eierdooiers (het gele dus) van het eiwit. Dit doe je het best door je ei te breken in twee helften, en de eierdooier dan te laten overgaan van de ene helft naar de andere helft. Zo geraak je makkelijk je eiwit kwijt.

 

Klop de eierdooiers en suiker in een kom dik en luchtig. Meng daarna dit mengsel met de ricotta, pistachenoten, citroenschil en het sap.

 

Klop in een andere kom de eiwitten stijf. Bij mij deed mijn vriend het met de hand, omdat hij het echt in nog geen 5min. stijf klopte, en dan heb ik meer afwas met de mixer te kuisen 🙂

 

 

De eiwitten moeten echt stijf zijn, dat je de pot op je hoofd zou kunnen houden. En natuurlijk deden wij de test 🙂

 

 

Klop de vanillesuiker door het eiwit, en schep het voorzichtig onder het ricottamengsel tot alles netjes gemengd is. Doe dit voorzichtig, schep alles gewoon onder elkaar, dit om de luchtigheid niet te verliezen.

 

 

Vet 4 bakjes (of meer) ovenvaste potjes in met boter. Verdeel de frambozen erover en schep het ricottavulling erop. Je mag ze goed vullen. Vervolgens zet je ze 20-25 minuten in de oven of tot de vulling gerezen en lichtbruin is.

Serveer ze meteen en bestrooi met wat poedersuiker. Je moet dit zeker eens maken, het is echt smullen!

 

TIP: Maak zelf eens een keertje je vanillesuiker

Splits een heel vanillestokje in de lengte en leg die minstens vier dagen in een pot basterdsuiker (circa 1kg).

 

Uit: Het grote boek met desserts.

Entry filed under: Recepten. Tags: , .

Cool of Warm Dark Angels

30 reacties Add your own

  • 1. Frauke  |  maart 28, 2009 om 12:06 pm

    Lijkt me heerlijk!

    Beantwoorden
  • 2. steffi  |  maart 28, 2009 om 12:09 pm

    ziet er lekker uit 😀

    Beantwoorden
  • 3. Elien  |  maart 28, 2009 om 1:08 pm

    Oooh, dat ziet er heerlijk uit!

    Beantwoorden
  • 4. Jennifer  |  maart 28, 2009 om 1:36 pm

    Oh dat ziet er echt suuper lekker uit! 🙂

    Beantwoorden
  • 5. Anke  |  maart 28, 2009 om 1:44 pm

    Ik krijg al zin om het te maken!
    Het ziet er zo lekker uit ! x

    Beantwoorden
    • 6. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 6:00 pm

      Moet je echt eens doen, je zult er van genieten. Wel even laten weten dan eh 😉

      Beantwoorden
  • 7. Eva  |  maart 28, 2009 om 2:01 pm

    wat is ricotta eigenlijk?

    Beantwoorden
    • 8. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 5:59 pm

      Ricotta is een roomkaas.

      Beantwoorden
  • 9. Jeske  |  maart 28, 2009 om 3:48 pm

    Dit ziet er weer eens heel smakelijk uit:)!

    Beantwoorden
  • 10. Senna  |  maart 28, 2009 om 4:45 pm

    Wat heb ik het lezen van je blog gemist (haha)!! Je hebt je kook kunsten in elk geval niet verleerd in de tussenliggende tijd. Dat ziet er weer heerlijk smakelijk uit Evi. Je vriend met die kom boven z’n hoofd is echt te grappig. Op die foto doet hij me op de een of andere manier aan Hugh Grant denken? Of ben ik nog steeds aan het ijlen van de koorts?? (haha) xx

    Beantwoorden
    • 11. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 5:52 pm

      Hugh Grant is geen mis compliment 🙂
      Heb je de griep gehad? Ik heb je blog wel elke dag bezocht, zonder succes 😦

      Beantwoorden
  • 12. Serena  |  maart 28, 2009 om 4:53 pm

    oeeeeeeh jamjamjam wat ziet dat er smakelijk uit! en wat gezellig zo samen met je vriend kokkerellen! hij heeft wel lef zo boven zijn hoofd die kom! hihi!

    Beantwoorden
    • 13. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 5:49 pm

      Hij had het dan ook goed geklopt eh Serena 🙂

      Beantwoorden
  • 14. zuleika  |  maart 28, 2009 om 5:09 pm

    Dat ziet er geweldig uit! Ik heb er helemaal honger van gekregen

    Beantwoorden
  • 15. Sabine_x  |  maart 28, 2009 om 5:39 pm

    Oooh, het ziet er echt verrukkelijk uit! 😀

    Beantwoorden
    • 16. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 5:43 pm

      En dan heb je het nog niet geproefd 🙂

      Beantwoorden
  • 17. Mri.  |  maart 28, 2009 om 6:25 pm

    Mmh spijtig dat mijn vriend niet van zoete nagerechten houdt, had hem overlaatst dat cola recept gemaakt (uiteraard niet gezegd dat er cola inzat :)) en hij vond het super! Misschien dit dan maar is maken voor de mama :p

    Beantwoorden
    • 18. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 7:55 pm

      Haha, als je het niet weet, zou je het ook niet zeggen.
      Misschien vind ie dit ook wel lekker.

      Beantwoorden
  • 19. Frauke  |  maart 28, 2009 om 7:04 pm

    Kookt je vriend graag/veel? En lukt het een beetje met de afbeeldingen? Sorry als je er niets van snapt 😉

    Beantwoorden
    • 20. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 7:54 pm

      Hij houd er wel van, maar nog meer als ik het doe 🙂
      Ik heb je uitleg gelezen op je blog, en ik ga het maandag eens proberen se.
      Nog eens mercie!

      Beantwoorden
  • 21. Kellyy  |  maart 28, 2009 om 7:12 pm

    Oh lekkerrrrr!
    Ik hou echt van koken, vooral taarten!
    Voordat ik dit artikel las, had ik al een Yoghurt-Aardbeien taart gemaakt, dus jou Ricottapotjes maak ik de volgende keer!
    Je mag wel vaker lekkere (zoete) recepten plaatsen, ik maak ze telkens haha!

    Beantwoorden
    • 22. Kellyy  |  maart 28, 2009 om 7:16 pm

      heb het boek meteen besteld trouwens! Ik heb pas een mooi kookboek gekocht, ook echt iets voor jou: Fantastische Taarten.
      En je hebt ook Fantastische Toetjes. Echt super boeken!

      Beantwoorden
      • 23. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 7:52 pm

        Fantastische toetjes, klinkt al fantastisch 🙂
        Ik heb ook eens een dessertboek nodig!
        Als je dan eens iets lekkers maak, wil je het me dan laten weten?

        Beantwoorden
        • 24. Kellyy  |  maart 28, 2009 om 9:55 pm

          Jaa doe ik!
          Als taart of als toetje?

          Beantwoorden
    • 25. lovetomakeup  |  maart 28, 2009 om 7:53 pm

      Hmm zal ook wel lekker zijn geweest.
      You sugar addict 🙂

      Beantwoorden
  • 26. Frauke  |  maart 28, 2009 om 8:14 pm

    Hé, een nieuw theme! Blijft het bij dit? Ik had het ook toen ik Makecupcake maakte. Maak je een eigen header misschien?

    Beantwoorden
    • 27. lovetomakeup  |  maart 29, 2009 om 9:39 am

      De andere was zo donker, ik ga nog eens zien, ben er nog niet helemaal uit 🙂

      Beantwoorden
  • 28. Hayat  |  maart 28, 2009 om 8:37 pm

    Hmmm krijg spontaan zin in haha 😀

    Beantwoorden
  • 29. Bar  |  maart 28, 2009 om 10:31 pm

    Lijkt me heel erg lekker!

    Beantwoorden
    • 30. lovetomakeup  |  maart 29, 2009 om 9:40 am

      Is het ook 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Voor de leukste boeken, cd’s, dvd’s moet je bij Proxis zijn!

Contact

Heb jij een vraagje, suggestie, verzoekje of wil je gebruik maken van mijn shoppingservice, aarzel dan niet om mij een mailtje te sturen lovetomakeup@live.be, ik hoor jullie graag!

We want it:

Hot or Not

Rode lippen zijn hot in beautyland, durf jij het aan?

Populaire berichten

Pagina’s

Archief


