Koken met cola

februari 24, 2009 at 10:45 am 27 reacties

Vele meiden kijken me nu aan, hunk? Koken met Cola?

Ja hoor het kan, het is zelfs heel lekker gecombineerd met kip of varkensvlees! Nigella Lawson is de stichtiger van de frisdrank kook-revolutie. Het zoete, karamelachtige van de cola trekt in het vlees, en geeft het een barbeque-achtige smaak.

Ik deel graag wat recepten met jullie:

 

 

Kippenvleugels in Cola met ketchup

Dit recept heb ik eens bij mijn mama gegeten, en ik vond het zooo lekker, dat ik het graag met jullie deel. Het is zoet en een beetje pikant. Ik heb het gisteren gemaakt, dus ik heb wat foto’s getrokken.

Wat heb je nodig:

  • 1 glas cola
  • 1 glas ketchup
  • 1 tl tabasco
  • kippenvleugels

Vul je glas met cola en doe dit in een grote schaal

Vul je glas met ketchup en doe dit ook in de grote schaal. Voeg hierbij een tl tabasco.

Meng alles tot een glad geheel.

Verdeel de marinade mooi gelijk over de kippenvleugels. Voor een optimale smaak, laat je het best een uur marineren. Na een halfuur kan je best je vleugels eens omdraaien, zodanig dat ze langs alle kanten goed de saus opnemen.

Verwarm je oven voor op 180°.

Haal de kippenvleugels uit de schaal en leg ze op een bakplaat. Druppel een beetje saus over je kippenvleugeltjes, maar niet te veel, want dan worden ze niet krokant. Hou je marinade nog bij voor de volgende stap. Zet ze 25min in de oven.

Na 25min haal je ze uit de oven, draai ze om en druppel de rest van je marinade erover. Zet ze nog eens 25min in je oven.

Leg ze op een bord, en je bent klaar! Lekker als apperitiefhapje of als hoofdgerecht, ik heb het gisteren met rijst, en paprika gebakken in kleine stukjes met oregano gegeten. Lekker smullen.

 

Ham in cola

Wat heb je nodig

 

  • 2kg licht gepekeld ham
  • 1 ui gehalveerd en gepeld
  • 2l fles cola
  • handvol kruidnagels
  • 1 el donkere suikerstroop
  • 2 tl mosterdpoeder
  • 2 el bruine basterdsuiker

 

Leg de ham met het zwoerd naar beneden in de pan, doe de ui erbij en giet de cola erover. Breng aan de kook, leg het deksel op de pan, op een heel klein kiertje en zet het vuur lager, maar zo dat de cola een beetje blijft borrelen. Reken 2 uur, een uur per kilo, wetend dat de ham later nog eens in de oven gaat. Maar bedenkt als hij rechtsteeks uit de koelkast komt, je zeker een kwartier meer nodig hebt om hem van binnen ook gaar te krijgen. Verwarm ondertussen de oven voor op 240°.

Neem de ham uit de pan (maar gooi het braadvocht niet weg) en laat hem iets afkoelen, zodat je hem kan hanteren.

Snij het zwoerd eraf, maar laar daarbij een dun laagje vel zitten. Kerf in de ham ruitjes met een scherp mes, steek in elke ruit een kruidnagel.

Smeer de stroop erover zonder de kruidnagel te verhuizen. Strooi vervolgens de mosterdpoeder en de suiker erover, klop het even aan.

Braad de ham +/- 10 min in een met folie beklede braadslee tot het glaceersel bruin is en bubbelt.

 

Kippenboutjes met cola (andere wijze)

 

Wat heb je nodig?

  • 1 kg kippenboutjes
  • 200 gr bruine suiker
  • handje grof zeezout
  • 4 el scherpe mosterd
  • 8 el ketchup
  • ca 2 blikjes cola

 

Verwarm de oven voor op 175°. Bestrooi de kippenboutjes met de suiker en zeezout. Roer de mosterd, ketchup en cola los, giet dit mengel over de boutjes. Laat dit ongeveer een uurtje marineren.

Zet ca. 45 minuten in de oven, tot de saus ingedikt is.

 

Bron: Nigella bijt

Entry filed under: Recepten. Tags: , , , .

Tas geshopt Geshopt The Secret Garden

27 reacties Add your own

  • 1. Elien  |  februari 24, 2009 om 10:55 am

    Het is ketchup, niet ketjup 😉
    Ziet er wel heel lekker uit! Nooit gedacht dat je kon koken met cola 🙂

    Beantwoorden
  • 2. lovetomakeup  |  februari 24, 2009 om 11:04 am

    Dankje Elien, ik heb het even aangepast!
    Het is echt lekker, zeker aan te raden.

    Beantwoorden
  • 3. Dhini  |  februari 24, 2009 om 11:25 am

    Ziet er lekker uit. Met Cola, nog nooit gehoord koken met cola

    Beantwoorden
  • 4. Fashionista  |  februari 24, 2009 om 11:55 am

    Heel bijzonder! dat ga ik denk eens proberen maar dan veggiestyle 😀

    Beantwoorden
  • 5. Jeske  |  februari 24, 2009 om 12:19 pm

    Hmm dit ziet er heel lekker uit, ookal had ik nooit gedacht dat je met cola kon koken!

    Beantwoorden
  • 6. Rowin  |  februari 24, 2009 om 12:40 pm

    Dat ziet er echt heeeeeerlijk uit ❤

    Beantwoorden
  • 7. Rowin  |  februari 24, 2009 om 1:44 pm

    Heej,

    Daar kan ik misschien later wel een tutorial over maken, maar voor iedereen is een “header” anders, de een doet er avatars op, de ander gebruikt alleen brushes, de andere alleen 1 groot plaatje.

    Snap je?

    Prettige dag verder!

    Beantwoorden
  • 8. Rosa  |  februari 24, 2009 om 2:18 pm

    Wat een leuke tip!

    Beantwoorden
  • 9. Mascha  |  februari 24, 2009 om 4:13 pm

    Jaa, dat is zo lekker! Alleen het bestaat wel al lang hoor, sinds cola ‘ontstond’ en het is popi in afrika (weet ff niet meer hoe ik dit weet, haha). Ik maak het weleens met vleugeltjes, gewoon koken in de cola.

    Beantwoorden
    • 10. lovetomakeup  |  februari 24, 2009 om 4:24 pm

      Ja had er iets over gelezen dat het in Afrika vaak wordt gedaan.
      Tuurlijk bestaat het al langer, ik bedoelde enkel dat het sinds Nigella bekender is geworden 🙂

      Ik ben benieuwd naar jouw russische receptjes.

      Beantwoorden
  • 11. Kerstin  |  februari 24, 2009 om 4:17 pm

    Hahah grappig, maar ga het toch maar niet proberen :p

    Beantwoorden
    • 12. Alana  |  februari 24, 2009 om 4:42 pm

      Haha ik ook niet ziet er superleuk uit maar ik hou niet zo van kip 😛

      Beantwoorden
  • 13. Manon  |  februari 24, 2009 om 4:39 pm

    apart zeg, ga het wel een keer proberen!

    Beantwoorden
  • 14. Serena  |  februari 24, 2009 om 4:46 pm

    wat cool zeg! ik HOU van Cola (maar Dr. pepper rules) en ook van chickenwings. Dit wil ik echt een keer proberen, ga het recept onthouden, dankjewel Evi!!

    Beantwoorden
  • 15. lovetomakeup  |  februari 24, 2009 om 4:49 pm

    Je kan het natuurlijk ook doen met Dr pepper. Vreselijk vind ik die trouwens 🙂 Het smaakt naar apotheek. Sorry 🙂
    Laat het me weten wanneer je het hebt gemaakt!

    Beantwoorden
  • 16. Senna  |  februari 24, 2009 om 5:13 pm

    Ik hou van Cola en van kip dus wat mij betreft een winnende combinatie. Ik zal het eens maken en je laten weten hoe het beviel. Bedankt voor de tip Evi! X

    Beantwoorden
  • 17. Senna  |  februari 24, 2009 om 5:14 pm

    Haha.. hoe kom ik ineens aan dat sip kijkende poppetje..? Haha.. te grappig! Misschien moet ik ook maar een foto uploaden 😉

    Beantwoorden
    • 18. lovetomakeup  |  februari 24, 2009 om 6:18 pm

      Ja ik heb de avatar instellingen veranderd, maar ze kijken wel heel sip ja. Ik ga ze even veranderen. Heel vervelend Senna ik kan geen reacties na laten op je blog, de woordcode wil bij mij niet laden.

      Beantwoorden
      • 19. Senna  |  februari 24, 2009 om 8:45 pm

        Deze vind ik al een stuk leuker (haha)! Ik had eerder vandaag een mail gehad van Iris dat ook zij geen reacties kon achter laten. Ik heb het aangepast (volgens mij??) Xx

        Beantwoorden
  • 20. Cindy  |  februari 24, 2009 om 5:50 pm

    Wow, ziet er allemaal lekker uit !
    Een van de recepten ga ik zeker eens proberen.

    Beantwoorden
    • 21. lovetomakeup  |  februari 24, 2009 om 6:19 pm

      Laat me weten, wanneer je het hebt gemaakt!

      Beantwoorden
  • 22. Mademoiselle  |  februari 24, 2009 om 6:12 pm

    Ik ben vegetariër, maar misschien ga ik dit eens met tofu proberen. Lijkt me overigens een erg calorierijk stukje vlees. 😛

    Beantwoorden
    • 23. lovetomakeup  |  februari 24, 2009 om 6:20 pm

      Aaah af en toe mogen we zondigen, laat me weten of het met tofu ook gaat 🙂

      Beantwoorden
  • 24. elke  |  februari 24, 2009 om 7:37 pm

    woow ik wist hier niks van, en ik ben al jaren colaverslaafd :p ga ik dus zeker eens proberen ^^

    Beantwoorden
  • 25. Fleur  |  februari 24, 2009 om 9:52 pm

    haha wat grappig nog nooit van gehoord!

    Beantwoorden
  • 26. Gonny  |  februari 25, 2009 om 5:54 am

    Klink en ziet er heerlijk uit!

    Beantwoorden
    • 27. lovetomakeup  |  februari 25, 2009 om 7:41 am

      Ik denk dat Duncan het wel eens leuk zou vinden 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Voor de leukste boeken, cd’s, dvd’s moet je bij Proxis zijn!

Contact

Heb jij een vraagje, suggestie, verzoekje of wil je gebruik maken van mijn shoppingservice, aarzel dan niet om mij een mailtje te sturen lovetomakeup@live.be, ik hoor jullie graag!

We want it:

Hot or Not

Rode lippen zijn hot in beautyland, durf jij het aan?

Populaire berichten

Pagina’s

februari 2009
M D W D V Z Z
    Mrt »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Archief


